Förlossningsberättelse del 3

Jag var så slut att jag inte riktigt tänkte på Mirabelle. Jag kommer ihåg hennes första skrik. Hon kom inte upp på mitt bröst direkt utan de höll på med henne lite först, vet inte vad de gjorde. Sen fick Sam klippa navelsträngen. ”Det var som att klippa i en hal kyckling” sa han.  Sen fick jag upp henne på mitt bröst. Hon luktade konstigt. Sam sa att hon luktade abborre. Jag tyckte hon luktade fiskbullar med dillsmak. Tur den lukten försvann. De mätte och vägde henne, Sam fick sätta på första blöjan och ta på första kläderna.







Sen vilade vi. Väntade på fikat som tog evigheter. Jag var svinhungrig, hade ju inte ätit något sedan lunch och sen kräktes jag ju upp allt under förlossningen. Efter fikat så ville de att jag skulle duscha, så jag gick in i duschen och där fick jag sätta mig ner på toaletten för jag höll på att svimma. Kallade på hjälp och de fick komma och hjälpa mig in på rummet igen. Jag hade för högt blodtryck och vätskebrist. Jag fick då dropp. Och jag var tvungen att dricka mycket, men det var ju så svårt, hade fortfarande ont i magen av alla kräkningar. Efter ett bra tag så fick vi åka in till bb. Där skulle vi vila upp oss. Innan vi skulle få åka hem så skulle mitt blodtryck gå ner och amningen skulle funka. Jag och Mirabelle stannade över en natt. Mitt blodtryck hade gått ner och jag mådde rätt bra. Jag ville åka hem. Amningen hade inte börjat funka ännu men jag kände att vi kunde träna på det hemma likaväl. Min mamma var på väg ned och jag ville va hemma då. Läkaren skrev ut mig och vi valde att åka hem trotts att de försökte övertala mig att stanna kvar. Vi stannade kvar till klockan 18 och sen åkte vi hem. Hemma fick jag hjälp av mamma med amningen, hon hade samma teknik som barnmorskorna på bb så vi åkte inte hem i onödan. Dock funkade inte amningen ändå. När jag ringde bvc så fick jag tipset om amningsnapp så vi köpte det och då funkade amningen!



Ja det var vår förlossning. Vad jag känner idag är att jag hade förväntat mig en värre förlossning. Visst det var några riktigt hemska episoder men det var fler hanterbara. Tacka lustgasen och ryggbedövningen! Visst förlossningen tog 16 timmar men tiden gick otroligt fort. Jag kan absolut tänka mig att föda barn igen. Det var en häftig upplevelse och jag känner mig otroligt stolt över både mig själv och Sam!

Marielle
2010-08-10 @ 11:04:21
URL: http://maariellee.blogg.se/

Men vilken upplevelse, hoppas också på att få uppleva det nångång! :)

sara
2010-08-11 @ 16:42:15
URL: http://lillahjaertat.blogg.se/

charlotte vad hade ni för vagn, en cosmo?

jag funderar på en sån eller fun eller mistral, en teutonia blir det iaf för fan va smidigt det va med hjulen :D vi ska köpa hårdlift, det hade ni med va? och köpte ni med nåt mer till vagnen? pusspuss :D

Maria
2010-08-11 @ 18:57:45
URL: http://mariasbebisblogg.blogspot.com

Jättegrattis till din fina lilla flicka!

Ann-Sofie
2010-08-28 @ 11:03:50
URL: http://futurum-nobis-est.blogspot.com/

hahaha jag höll på att dö av skratt när ni pratade om vad hon luktade. Ha ha verkligen tur att den lukten försvann haha =)

Ann-Sofie
2010-08-28 @ 11:07:18
URL: http://futurum-nobis-est.blogspot.com/

Nu ser jag ju att det tog 16 timmar. =) Hur mycket vägde hon för hon såg stor ut? =) Och underbart söt förstås. =)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0