Lussebullar



Degen:

50 g
jäst för söta degar
100 g smör eller margarin
5 d standardmjölk
250 g kesella (lätt)
1 ägg
1 g saffran (2 paket)
2 dl strösocker
17 dl vetemjöl
1 tsk salt
2 st ägg (till pensling)

Smöret:

Margarin eller smör
Socker
kanel
Allt efter smak och tycke.

Mandelmassa att strö på smöret.
Pärlsocker.

Gör så här:
1. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm degvätskan till fingervärme (37 grader).

2. Smula jästen i en stor bunke och tillsätt saffran och russin (spara även russin till garnering). Häll degspadet över och rör om så att jästen löser sig och degspadet blandas med saffran och russin. Tillsätt kesella, socker, salt och ägg.

3. Tillsätt mjöl, lite i sänder och bearbeta degen tills den släpper från kanterna (spara ca 1 dl mjöl till utbakningen).

4. Arbeta degen på ett bakbord tills den blir blank och smidig och släpper från bänken. Tillsätt mer mjöl om så krävs. Låt jäsa övertäckt i ca 40 min.

5. Knåda degen på mjölat bakbord och kavla sedan ut degen. Smöra sedan hela ytan och riv mandelmassa över. Rulla sedan ihop degen och skär bitar. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper.

6. Sätt ugnen på 225 grader och låt bullarna jäsa övertäckta i ca 30 min.

7. Pensla lussekatterna med uppvispat ägg och garnera med russin. Grädda mitt i ugnen i 5-8 min.

Om du gör stora figurer eller längder så gräddas de i 200 grader i 10-15 min.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0